Content marketing is een manier van denken

“(B2B) content marketing is een manier van denken om potentiële klanten te helpen bij het oplossen van hun problemen. Niet het promoten van het product staat centraal in deze communicatie, maar de interesses en behoeften van de klant. We helpen ze doorlopend verder met waardevolle kennis. Zo leren ze ons kennen als iemand die hun problemen kan oplossen en zijn we de eerste keus als ze een goede leverancier zoeken”. Steeds vaker zien bedrijven in dat het delen van verhalen die mensen leuk vinden veel efficiënter is dan traditionele advertenties. Mensen lezen je verhaal, delen dit met collega’s, vrienden, kennissen en onbewust wordt je naam verspreid en daarmee ook je product of dienst.

Wie zijn doelgroep kent weet waarmee je ze kunt triggeren

Via social media ga je de dialoog aan met je klanten

content marketingEens je je doelgroep door en door kent, is het steeds makkelijker om killercontent te schrijven. Mensen “leren je kennen”, krijgen een “persoonlijke” band met je. Wees humoristisch.  Mensen zijn op internet toleranter met grapjes dan “in real life”, speel daar subtiel op in en overdrijf niet. De meeste bedrijven beseffen dat ze online aanwezig moeten zijn en niet alleen een statische website moeten hebben. De doelgroep (of dat consumenten zijn of bedrijven) wil naast graag gehoord worden.  Als je een traditionele fysieke winkel binnenstapt vind je het toch ook prettig als iemand  “goeiemogge” tegen je zegt en je het gevoel geeft dat je met je vragen bij hem of haar terecht kunt. Op het internet is dat niet anders. Social media is een onderdeel van een specifieke marketing strategie. Met de juiste aandacht en planning is het mogelijk om de juiste route uit te stippelen, ongeacht of je grasmaaiers wilt verkopen, een accountantskantoor hebt of koffiebonen op de markt wil brengen.

Het gaat om de kunst om je (toekomstige) klanten te verleiden en om huidige klanten tevreden te houden door contact met ze te onderhouden.

Desocialmedia boodschap is: verspreid je boodschap

Om je organisch bereik te vergroten heb je veel geduld nodig. Het is vaak de meest trouwe groep die je opbouwt omdat je de meeste mensen vaak al persoonlijk kent. Maak vooral in het begin gebruik van betalende verspreiding in de vorm van online campagnes. Je hebt daarmee snel een groot bereik.

 

Met diverse tools kun je het effect van deze campagnes meten. Vergelijk content met tijdstippen, meet de verschillende platformen en breng conversies in kaart. Met deze statistieken kun je een specifieke strategie uitwerken om de juiste doelgroep, via het juiste kanaal, op de juiste tijdstippen te benaderen.

Geen tijd om dat allemaal zelf te doen? Geen budget om er iemand fulltime voor aan te nemen?
Neem contact met me op! Ik kan dergelijke projecten op freelance basis uitvoeren.